Якісна освіта в сільській школі в умовах реформування
09 Лютого 2016 р.
Сьогодні сільська школа на шляху до переходу на якісно новий рівень функціонування. Цього вимагає новий законопроект «Про освіту України», цього вимагає наше суспільство. Освіта України перебуває у стані реформування.
Курс на оптимізацію мережі загальноосвітніх навчальних закладів призвів до загострення питання збереження загальноосвітніх навчальних закладів у сільській місцевості. Згідно офіційної статистики, в Україні малокомплектні школи складають більше ніж 20% від загальної кількості шкіл, і переважна частина з таких шкіл знаходяться в сільських районах…
Теза Міністра освіти Сергія Квіта про зміст і завдання освітньої реформи: «Ми не очікуємо, що заплановані зміни задовільнять усіх: переможцями стануть лише ті, хто зможе запропонувати високу якість освіти», - фактично позначила напрямок на неоліберальне реформування української системи освіти.
Як відгукнеться освітня реформа в селах, чи зможе держава утримувати малокомплектні сільські школи, врешті-решт, чи можна досягнути якості освіти в школі, в якій навчається мало дітей. Цим та іншим актуальним освітнім питанням була присвячена науково-практична конференція «Якісна освіта в сільській школі в умовах реформування». Її учасниками були директори загальноосвітніх навчальних закладів та завідувачі дошкільних навчальних закладів району. Ініціатором проведення конференції був відділ освіти Могилів-Подільської районної державної адміністрації. Місцем проведення конференції стала Вендичанська СЗШ І-ІІІ ступенів, гімназія, яка є на сьогодні однією з кращих в районі по забезпеченню якості сільської освіти.
Відкрив конференцію очільник сільської освіти Юрій Мельник, який своїм виступом окреслив основні завдання реформування сільської школи в порівнянні з польським варіантом освітніх реформ.
До виступів готувались всі. Працівники відділу освіти заздалегідь записували бажаючих та продемонстрували теми виступів на своєму сайті.
Керівникам навчальних закладів також попередньо в режимі он-лайн було запропоновано анкетування щодо основних положень нового закону «Про освіту».
З науковою інформацією про якість світи виступила Надія Сушак, завідувач районним методичним кабінетом, яка наголосила на тому, що на відміну від чинного Закону України «Про освіту», новий проект, що обговорюється в Комітеті ВР, дає визначення основним термінам системи освіти й окреслює основні принципи освітньої діяльності. Серед них два головні: забезпечення якості освіти і забезпечення рівного доступу до освіти; сільські діти повинні мати рівний доступ до якісної освіти та можливість закінчити таку школу, після якої могли б претендувати на вступ до університету. Вона також наголосила, що головна роль в підвищенні якості освіти належить вчителю і подякувала вчителям, які гордо тримають статус сільського вчителя, бо Франкове «вчителем школа стоїть» залишається актуальним понині. Педагогічний процес – це основа навчальної діяльності. Науковцями доведено, що якість освіти на 72% залежить від якості навчального процесу у школі. А якість навчального процесу , залежить на пряму від учителя.Не технології, а майстерність вчителя, у першу чергу, визначає якість. Основний рушій в освіті це – мотивація учнів вчитися і мотивація учителів навчати. Це підтверджує думку про те, що можна підготувати дуже добрий підручник, можна обставити школи комп'ютерами, але якщо не мати демотивованого вчителя, який не любить дітей, не володіє достатньою професійною підготовкою, немає гідної зарплати і не усвідомлює зміни в суспільстві та не реагує на них – це все не буде працювати.
Ідеї про вчителя, як рушія підвищення якості освіти в сільській школі, доповнили своїми виступами Коваль С.І., директор Немійської ЗОШ І-ІІ ступенів, голова ради директорів та Рафальська Л.П., директор Вендичанської СЗШ І-ІІІ ступенів, гімназії, директор опорного навчального закладу Вендичанського освітнього округу. В їх виступах прозвучали думки про те, що сьогоднішній керівник сільської школи має стати лідером змін в педагогічних колективах, дбаючи про те, що покращувати сільську якість освіти мають тільки вчителі-фахівці, а не педагогічні працівники, які читають по декілька предметів.
Яскравим додатком до виступу директорів став виступ Стиренко Л.П., завідувача Сугаківського ДНЗ, яка наголосила на проблемах сільського дитячого садка і озвучила формулу прогнозу підвищення якості сільської освіти: система нових відносин – ДЕРЖАВА- ДНЗ-ШКОЛА-ГРОМАДА СЕЛА.
В.Г. Григоришина, директор Хоньковецької СЗШ І-ІІІ ступенів, підняла питання ролі сільських громад в утриманні малокомплектних шкіл та контролю за ними.
На науково-практичній конференції не обійшлось без дітей, бо саме «устами младенца глаголит истина». Показавши фрагмент проведення шкільного євро клубу учні Вендичанської СЗШ І-ІІІ ступенів, гімназії довели, що якісній освіті в сільській школі Бути!
Аура конференції була сповнена емоціями: неприємними тому, що керівники навчальних закладів хвилюються за оптимізацію шкіл, за фінансування, за сертифікування вчителів, за профільність навчання, що вимагає нових підходів до організації навчально-виховного процесу і надто позитивними, бо відділ освіти нагороджував грамотами кращих вчителів району за активну участь в районному Місячнику творчого вчителя та якість у проведенні уроків і грошовими преміями вчителів, які стали учасниками та лауреатами Всеукраїнського творчого конкурсу «Вчитель року-2016» в обласному етапі.
По закінченню конференції були прийняті відповідні рішення.
Щиро дякуємо педагогічним колективам за свідоме розуміння сучасних змін в нашому суспільстві,зокрема в освіті, бо наша з Вами справа стосується майбутнього країни. З кожної дитини, яку ми виховуємо, – може вирости Нобелівський лауреат, майбутній президент, майбутній найкращий лікар в Україні і просто – нове покоління нашої держави.Тобто у наших руках – майбутнє нашої країни.
Н. Сушак, завідувач РМК