Щодо фінансування дорожнього господарства
20 Квітня 2016 р.
На сьогодні фінансування дорожнього господарства за рахунок місцевих бюджетів регламентовано низкою законодавчих актів. Видатки, що здійснюються з Державного бюджету України визначені ст..87. Зокрема п.15 передбачає фінансування державних програм розвитку транспорту дорожнього господарства, зв’язку, телекомунікацій та інформатики з державного бюджету.
Чинний перелік автомобільних доріг загального користування державного значення затверджено постановою КМУ від 16.09.2015 року №712.
З усіх місцевих бюджетів можуть здійснюватися видатки визначені ст..91 Кодексу. Зокрема, п.1.10 передбачає можливість здійснення видатків на забезпечення функціонування транспорту та дорожнього господарства, а саме:
а) експлуатацію дорожньої системи місцевого значення ( у тому числі роботи, що проводяться спеціалізованими монтажно-експлуатаційними підрозділами);
б) будівництво, реконструкція, ремонт та утримання доріг місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах, а також капітальний та поточний ремонт вулиць і доріг населених пунктів та інших доріг, які є складовими автомобільних доріг державного значення (як спів фінансування на договірних засадах).
Отже, Бюджетний кодекс чітко визначає можливість фінансування за рахунок місцевих бюджетів автомобільних доріг місцевого значення.
Органи місцевого самоврядування мають відповідні повноваження у галузі будівництва передбачені ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні».
Відповідно до ст..31 цього Закону до власних повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить організація за рахунок власних коштів і на пайових засадах будівництва, реконструкції і ремонту шляхів місцевого значення, а також капітального та поточного ремонту вулиць і доріг населених пунктів та інших доріг, які є складовими автомобільних доріг державного значення (як спів фінансування на договірних засадах).
Відповідно до ст..44 Закону районні і обласні ради делегують відповідним місцевим державним адміністраціям повноваження в частині об'єднання на договірних засадах коштів підприємств, установ та організацій, розташованих на відповідній території, і населення, а також бюджетних коштів на будівництво, реконструкцію, ремонт та утримання на пайових засадах шляхів місцевого значення, на капітальний та поточний ремонт вулиць і доріг населених пунктів та інших доріг, які є складовими автомобільних доріг державного значення (як спів фінансування на договірних засадах).
Основні правові, економічні, організаційні та соціальні засади забезпечення функціонування автомобільних доріг, їх будівництва, реконструкції, ремонту та утримання в інтересах держави і користувачів автомобільних доріг визначає ЗУ «Про автомобільні дороги».
Ст.40 цього Закону передбачає, що джерела фінансування будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг загального користування визначаються згідно із ЗУ про Державний бюджет України на відповідний рік, ЗУ «Про джерела фінансування дорожнього господарства України», «Про податок з власних транспортних засобів та інших самохідних машин та механізмів».
(Статтю 40 доповнити частиною п’ятою згідно із Законом №490-VIII від 02.06.2015 р. ) Капітальний та поточний ремонт вулиць і доріг населених пунктів та інших доріг, які є складовими автомобільних доріг державного значення, може здійснюватися за рахунок коштів відповідних місцевих бюджетів, як спів фінансування на договірних засадах.
Ст.. 41 Фінансування будівництва, реконструкції, ремонту та утримання вулиць і доріг міст та інших населених пунктів здійснюється за рахунок бюджетів міст та інших населених пунктів, а також інших джерел фінансування, визначених законодавством.
Розподіл коштів на будівництво, реконструкцію, ремонт та
утримання вулиць і доріг міст та інших населених пунктів
здійснюється відповідними органами місцевого самоврядування, у
віданні яких вони знаходяться, з метою збереження та розвитку
вулично-дорожньої мережі відповідно до пріоритетів, визначених
державними програмами та перспективними планами розвитку
транспортної системи міст та інших населених пунктів, з
урахуванням фактичного стану вулично-дорожньої мережі.
У першу чергу кошти спрямовуються на реконструкцію та ремонт вулиць і доріг міст та інших населених пунктів, що суміщаються з автомобільними дорогами загального користування державного значення та входять до Єдиної транспортної системи України, забезпечення безпеки руху та екологічного стану вулиць і доріг міст та інших населених пунктів, ремонт і реконструкцію мостів та шляхопроводів.
Кошти Державного дорожнього фонду України спрямовуються на фінансування будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування державного значення.
З цього фонду також виділяються кошти на дотацію територіальним дорожнім фондам для покриття дефіциту коштів на фінансування будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення.
Ст. 4.У бюджеті Автономної Республіки Крим, обласних, міських, сільських та селищних бюджетах щорічно передбачаються видатки на проведення робіт, пов'язаних з будівництвом, реконструкцією, ремонтом і утриманням автомобільних доріг.
Для цих цілей у складі бюджету Автономної Республіки Крим, обласних, міських, сільських та селищних бюджетів створюються територіальні дорожні фонди.
Дохідна частина цих фондів формується за рахунок частини коштів Державного дорожнього фонду України відповідно до порядку, розподілу, встановлених Кабінетом Міністрів України згідно із законами, а також інших надходжень до відповідних бюджетів, що визначаються рішеннями Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, міських, селищних та сільських рад про бюджет на поточний рік, а також відповідних надходжень, визначених статтею 5 цього Закону.
Кошти територіальних дорожніх фондів спрямовуються на будівництво, реконструкцію, ремонт і утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг у населених пунктах, що належать до комунальної власності, а також на потреби дорожнього господарства за напрямами, визначеними відповідно Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласними, міськими, селищними та сільськими радами.
Спираючись на викладене вище, варто підсумувати, що з бюджетів міст, селищ, сіл та об’єднаних територіальних громад можуть здійснюватися видатки на:
• будівництво, реконструкцію, ремонт та утримання доріг місцевого значення;
• будівництво, реконструкцію, ремонт та утримання вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах;
• капітальний та поточний ремонт вулиць і доріг населених пунктів та інших доріг, які є складовими автомобільних доріг державного значення (як спів фінансування на договірних засадах) в межах території населених пунктів, об’єднаних територіальних громад;
Виходячи із норм Бюджетного кодексу з районного бюджету можуть здійснюватись видатки на будівництво, реконструкцію, ремонт та утримання доріг місцевого значення , а також капітальний та поточний ремонт доріг населених пунктів та інших доріг, які є складовими автомобільних доріг державного значення (як спів фінансування на договірних засадах) в межах територій району.
При цьому варто наголосити на необхідності дотримання ст..77 Бюджетного кодексу України, яка передбачає, що міські, районі, селищні, сільські ради при затверджені відповідних бюджетів враховують у першочерговому порядку потребу в коштах на оплату праці працівників бюджетних установ, на проведення розрахунків за спожиті житлово-комунальні послуги бюджетними установами.
Видатки на будівництво, реконструкцію, ремонт та утримання автомобільних доріг у місцевих бюджетах мають плануватися за КТКВК 170703 « Видатки проведення робіт пов’язаних з будівництвом, реконструкцією, ремонтом та утриманням автомобільних доріг», КЕКВ 2610 «Субсидії та поточні трансферти підприємствам» та КЕКВ 3210 « Капітальні трансферти підприємствам» при умові затвердження органом місцевого самоврядування відповідної програми.
З метою забезпечення належного та неупередженого контролю за якістю виконаних робіт за рахунок коштів місцевих бюджетів рекомендуємо здійснювати технічний нагляд за проведенням робіт з будівництва, реконструкції, ремонту та утриманням автомобільних доріг із залученням фахівців Служби автомобільних доріг у Вінницькій області.
Служба автомобільних доріг у Вінницькій області несе витрати щодо інженерно-технічного забезпечення технічного нагляду та у разі необхідності, наукового супроводу виконання робіт за окремим договором відповідно до чинного законодавства, а також оформлення та приймання витрат, понесених сільською, селищною, міською радою, за рахунок видатків місцевого бюджету, за актом прийому-передачі .
Сектор ЖКГ