Могилів-Подільська районна державна (військова) адміністрація
офіційний сайт
02 Грудня 2024 р.
Герб України Прапор України Режим високої контрастності

Про завищення витратної частини бюджету

21 Квітня 2016 р.

Органи  місцевого  самоврядування  (далі  -  регулятори)  зобов’язані  встановлювати комунальні  тарифи  на  рівні  економічно  обґрунтованих  витрат,  які  визначаються  на підставі державних та галузевих норм.

Так,  незалежно  від  розміру  ставок  (окладів)  заробітної  плати,  які  виконавці комунальних  послуг  встановлюють  в  своїх  колективних  договорах,  регулятори  при затвердженні  тарифів  та  при  визначенні  дотацій  з  бюджету  зобов’язані  дотримуватись розміру, який є обов’язковим для підприємств згідно закону, – тобто розміру державної норми  (мінімальна  заробітна  плата)  або  розміру  галузевої  норми  визначеної  галузевою угодою в сфері дії якої перебуває підприємство згідно закону.

Норми  та  гарантії  Галузевої  угоди  (№  26  від  04.10.2013р.)  поширюються  лише  на підприємства,  які  перебувають  в  сфері  дії  сторони  роботодавці  такої  угоди  (відповідні роз’яснення Мінсоцполітики додаються).

Якщо  підприємство  не  може  довести  представлення  його  інтересів  в  колективних переговорах  стороною  роботодавців  жодної  з  галузевих  угод,  обов’язковим  для врахування регуляторами є розмір норм визначений нормативними актами.

Врахування  додаткових,  порівняно  з  законом,  гарантій  галузевих  угод  в  тарифах підприємств, які не перебувають в сфері їх дії, свідчить про завищення монопольних цін та витрат  з  бюджету  за  пільгами  та  субсидіями,  що  передбачає  відповідальність  посадових осіб органів влади за ст.211 ККУ.

Данні суб’єктів Галузевої угоди оприлюднюються в реєстрі на сайтах Федерації (frugkh.com.ua) та ЦК Профспілки ЖКГ (zhkgprof.com.ua).

Водночас, звертаємо увагу на найбільш поширені помилки в тлумаченні законодавства про соціальний діалог місцевими органами влади:

1.  Закон не визначає виникнення у підприємств обов’язків за галузевими угодами через їх належність до певної галузі або  через  виконання певних робіт та послуг. КВЕД є лише статистичним інструментом та не створює у підприємств жодних прав і обов’язків;

2.  Галузева  угода  не є регуляторним актом  Мінрегіону  (не  реєструється  Мінюстом)та її дія не поширюється на невизначене коло осіб;

3.  Мінрегіон діє виключно в межах закону, який  не визначає порядку  представлення ним інтересів роботодавців в колективних переговорах;

4.  Закон не вказує  на конкретну  угоду  (на  номер повідомної реєстрації), норми якої мають  застосовуватись  при  формуванні  комунальних  тарифів  (виконавці  послуг  є суб’єктами різних галузевих угод);

5.  Склад  сторони  роботодавців  та  профспілкової  сторони  Галузевої  угоди визначаються за критеріями репрезентативності залежно від чисельності їх членів;

6.  Приєднання  підприємства  до  обов’язків  сторони  роботодавців  у  сфері  соціально-трудових відносин згідно закону здійснюється через механізм членства;

7.  Підприємство  згідно  закону  є  роботодавцем  та  не  може  перебувати  в  сфері  дії профспілок, які представляють інтереси лише своїх членів – громадян (найм. працівн.);

8.  Створення  працівниками  первинної  Профспілки  ЖКГ  не  означає  виникнення  у підприємства  обов’язків  за  Галузевою  угодою,  оскільки  працівники  не  мають  законних повноважень самостійно регулювати оплату праці;

9.  Приєднання  підприємства  (роботодавця)  до  дії  галузевих  угод  є  добровільним.

Закон  не  передбачає  примусового  поширення  на  підприємство  обов’язків  за  галузевою угодою на вимогу працівників та їх представників;

10.   Запровадження  галузевих норм  оплати праці  залежно від кваліфікації (посад) та умов праці окремих професійних груп в територіальних угодах не передбачено законом;

11.  Діючі  територіальні  угоди  (крім  Донецької  області)  не  передбачають  збільшення ставки робітника І-го розряду відносно мінімальної заробітної плати, а лише посилаються на галузеві угоди в сфері дії яких перебувають підприємства;

12.  Закон не визначає повноважень місцевих органів влади укладати  «регіональні» або «регіонально-галузеві» угоди та регулювати в них галузеві норми та гарантії;

13.  Рішення  про  приєднання  підприємства  до  галузевої  угоди  може  бути  прийнято лише особою уповноваженою згідно статуту на ведення колективних переговорів від імені підприємства  -  як  правило,  керівник  підприємства.  В  такому  випадку  рішення  не  може бути прийнято його власником (в т.ч. виконкомом).

14.  Місцеві органи влади не мають повноважень брати участь та представляти інтереси комунальних  підприємств  в  колективних  переговорах  на  галузевому  рівні  та  не підпорядковані Мінрегіону з питань виконання Галузевої угоди.

15.  Органи  місцевої  влади  та  УТСЗН  не  мають  повноважень  контролювати дотримання  галузевих  угод  та  підтверджувати  відповідність  колективних  договорів  їх нормам, що є повноваженнями виключно їх підписантів;

16.  Повідомна  реєстрація  не  передбачає  підтвердження  відповідності  колективних договорів нормам галузевих угод .


Державні інформаційні ресурси