ОСВІТА ПРОТЯГОМ ЖИТТЯ: СВІТОВИЙ ДОСВІД І УКРАЇНСЬКА ПРАКТИКА
08 Червня 2017 р.
Освіта протягом життя в усьому світі й особливо в розвинених країнах стає усе більш важливою сферою освітніх послуг. На сьогодні існують наступні три основні форми освіти:
формальна освіта – початкова, загальна середня освіта, середня професійна освіта, вища освіта, освіта після закінчення ВНЗ (аспірантура й докторантура), підвищення кваліфікації й перепідготовка фахівців і керівників з вищою і середньою професійною освітою в інститутах, на факультетах і курсах підвищення кваліфікації й професійної перепідготовки;
неформальна освіта – професійно спрямовані й загальнокультурні курси навчання в центрах освіти дорослих, у лекторіях товариства „Знання”, по телебаченню, на різних курсах інтенсивного навчання;
інформальна освіта є загальним терміном для освіти за межами стандартного освітнього середовища – індивідуальна пізнавальна діяльність, що супроводжує повсякденне життя, реалізується за рахунок власної активності індивідів в оточуючому культурно-освітньому середовищі; спілкування, читання, відвідування установ культури, подорожі, засоби масової інформації тощо. При цьому людина перетворює освітні потенціали суспільства в дієві чинники свого розвитку.
Поняття «навчання впродовж життя» дедалі частіше стає звичним і для наших вчителів. Цій темі був присвячений семінар-тренінг для вчителів початкових класів навчальних закладів району “Неформальна та інформальна освіта як необхідна умова професійного зростання педагога”. Організатором семінару – тренінгу був районний методичний кабінет відділу освіти. Навчальний курс семінару становить 31 годину.
Метою семінару-тренінгу є підготовка вчителів-тренерів (едукаторів) до впровадження інноваційних форм, методів, засобів, інструментів розвитку неформальної та інформальної освіти для дорослих; переформатування свідомості та діяльності сільського вчителя в умовах реформування освіти, зокрема, підготовки до впровадження засад Нової української школи.
Проект «Нова українська школа», затверджений в грудні Кабінетом Міністрів, – це, насамперед, нові освітні стандарти європейського зразка. Сьогодні школа перестала відповідати сучасним потребам юних громадян країни, вона стала нецікавою і недостатньо ефективною. Так як вчили нас дорослих, вчити сучасних дітей не вийде. Занадто велика прірва розрослася між тим, що на сьогодні може дати школа і тим, які вимоги до молодого покоління пред'являє 21 століття.
Сьогодні необхідно не просто заповнити голови учнів знаннями, а сформувати в особистості ключові компетентності для успіху в житті, зробити випускника конкурентноспроможним в суспільстві.
Нова українська школа має працювати за девізом «Позитивні!Успішні!Здорові!». Такими мають бути ті, хто навчає та ті, хто навчається.
У плані роботи семінару-тренінгу для вчителів пропонувались презентації про освітні платформи та проекти, проводились тренінги та активні практики щодо визначення основних ролей та характеристик педагога в контексті сучасних вимог в освіті, круглий стіл з досвіду роботи "Початкова школа: виклики сьогодення".
Таким був перший день семінару-тренінгу. Другий день семінару передбачає дієві практики щодо запровадження плану змін в організації діяльності кожного конкретного вчителя та й початкової школи в цілому.
Відгуки учасників семінару багаті на емоції та конкретний прогноз підвищення якості сільської школи. Всі були переконані, що рецепт успіху досить простий: достатні інвестиції з боку держави, застосування сучасних технологій у викладанні, відкритий підхід до новаторських методик та цілеспрямована реорганізація шкільного процесу. Залишається тільки скористатися цим досвідом на практиці.